Oszd meg, ha tetszik :)



MIYAVI interjú | Tokyo Weekender (fordítás)

Az interjúalany még továbbra is MIYAVI maradt, most viszont a Tokyo Weekender oldaláról hoztam egy 2018-as interjút. Remélem, hogy elnyeri majd a tetszéseteket! 😉

Rocksztár és az UNHCR jószolgálati nagykövete MIYAVI feltárja az ő nagy szeretetét

A világhírű művész a zene iránti szeretetéről, családjáról és humanitárius tevékenységéről beszél a Weekendernek.

A sokoldalú művész MIYAVI egyre csak gyarapítja amúgy is lenyűgöző életrajzát. Már eddig is elismert zenész és színész volt (emlékeztek rá Angelina Jolie 2014-es Unbroken című filmjében?), most pedig az UNHCR jószolgálati nagykövete lett - 2017 novemberében ő lett az első japán, aki megkapta ezt a megtiszteltetést. Jelenleg Los Angelesben készít felvételeket, mielőtt visszatérne Japánba a közelgő márciusi turnéjára, de két egymást követő találkozója között szakított időt egy Skype-beszélgetésre a Weekenderrel. Mivel ebben a hónapban a szeretet jár a fejünkben, kiszedtük belőle, mit jelent számára ez a szó, és mit ér ebben a folyamatosan változó világban...


Mit jelent számodra a szeretet szó?

Ez az élet. Mert nekem, mint zenésznek, aki dolgokat készít, és most az UNHCR jószolgálati nagyköveteként próbálok mélyebb értelmet találni az alkotásaimnak. A zene szépsége és ereje abban rejlik, hogy egyesíti az embereket a határokon, a nyelvi különbségeken, a különböző bőrszíneken és a rokonságon túl. Ez az én küldetésem a zenével, ami szintén a szeretet része. Mindig azt mondom, hogy a zene nem változtathatja meg a világot, vagy a jövőt nem változtathatja meg a zene, de a zene megváltoztathatja az embereket. És az emberek megváltoztatják a világot. Az én feladatom, hogy a zeném által helyesen cselekedjek. Jelentőségteljes és fontos számomra, hogy ezt folytassam.

Amikor a színpadon játszom, nincs konfliktus vagy háború a tömegben, csak az emberek élvezik a zenét. Egységben vannak. Mindig szeretetet érzek - és ez az, ami összeköti az embereket. Ezt teszem a zenémmel, és szerintem ez az, ami a szeretet.

És itt van a családom is. Találkozni a párommal és a gyerekeimmel; ez az életem útja. Őket kerestem. Tényleg hiszek abban, hogy a partnered régen a részed volt, és hogy egy lélek vagytok. Aztán fizikailag megszületsz, és elváltok, majd újra találkozol a lelkeddel, ez a te életutad. Számomra ez a szeretet.

A szeretetről is van egy érdekes történet, amikor Thaiföldön jártam [a MIYAVI 2017 márciusában találkozott ott a mianmari karen menekültekkel], találkoztam egy buddhista szerzetessel [Tiszteletreméltó V. Vajiramedhi]. Ő ott egy befolyásos szerzetes, saját faluval. Még a thaiföldi király is meglátogatta őt [hogy tanuljon tőle]. A szeretetről akartam kérdezni, mert nagyon kíváncsi voltam. Ezért megkérdeztem tőle: "Mi a szeretet?" És megkérdeztem, miért nem házasodott meg. Azt válaszolta: "Ha megházasodom, elkezdem jobban szeretni a családomat, mint másokat". Ez egy nagyon érdekes válasz volt. Jó dolog, hogy van családod, de ezt az utat feláldozza azért, hogy szerzetes lehessen - úgy érzi, ez nem fair másokkal szemben. Ez egy megdöbbentő válasz [számomra].


Mit éreztél, amikor elnyerted az UNHCR jószolgálati nagyköveti címet?

Megtiszteltetés volt. Aznap reggel elmentem egy közeli szentélybe, és sírtam. A nagyköveti cím elnyerése még több motivációt adott nekem. Mert amit csinálok, az még mindig ugyanaz. Használom a képességeimet - színészet, zene, szenvedély -, de nagykövetnek lenni nagyobb elkötelezettséget és elszántságot igényel, így nincs visszaút. Tovább kell haladnom. És ezért van a szórakoztató kultúrának másfajta befolyásoló ereje - ez olyasmi, amit a politikusok nem tudnak megtenni. Ez még az aktivistáknak sem megy. A zenészek meg tudják csinálni ezt a részt. Ezért érzem magam felelősségteljesebbnek. Mert bár a szórakoztatóipar és a humanitárius segítségnyújtás megítélése eltérő, ez nem különül el egymástól. Minél többet teszünk menő módon, annál több ember fog rájönni, hogy "ez menő", és a fiatalabb generáció is csatlakozni akar majd hozzánk. Sosem gondoltam volna, hogy rocksztárként az ENSZ Menekültügyi Főbiztosságának nagykövete leszek. Nem is tudtam az UNHCR-ről, mielőtt találkoztam Angie-vel [Jolie-val]; ő inspirált. De most ez nekem rock - akusztikus gitáron játszom a gyerekekkel. Így fogom megrengetni a jövőt. Mert a gyerekek a reményünk, a jövőnk.

Szerinted hogyan tudnak az emberek a legjobban segíteni a menekült gyerekek útmutatásában?

A libanoni menekülttáborokban [2015-ben] egyszerre 30-40 gyereket tanítottam akkordokat játszani. De a foglalkozás közepén néhány gyerek verekedni kezdett, és néhányan vérezni kezdtek. A felnőttek figyelmen kívül hagyták, mondván, hogy "Ó, ők csak harcolnak", de én úgy érzem, hogy ha nem kapnak megfelelő oktatást, akkor a jövőben háborút és konfliktusokat fognak szítani. És ez az oka annak, hogy most menekültek. Nagyon fontos számomra, hogy vezessem őket, különösen filozófiailag: megtanítani őket arra, hogyan osszanak, hogyan kommunikáljanak, hogyan működjenek együtt másokkal.


Mi a helyzet a saját gyermekeiddel?

Két lányom van, és mindig magamat látom bennük. Én is tanulok tőlük. De meg kell tanítanom őket az önállóságra, miközben támogatom őket. Ha a lányaim olyanok akarnak lenni, mint én, az rendben van. Biztos vagyok benne, hogy jobbak lesznek nálam! Ez az én felelősségem is. A világnak jobbnak kell lennie - nemcsak a gyerekeimnek, hanem a következő generációnak is. Ők a jövőnk.

Mit tanultál még a menekülttáborok látogatása során?

Először is, hogy mennyire erősek a menekültek. Sokkal erősebbek, mint mi. Elkeserítő, hogy a szüleik nem tudnak dolgozni, és még a gyerekeiket sem tudják megvédeni. A gyerekek dolgoznak és zöldséget termesztenek a túlélésért ahelyett, hogy iskolába járnának. Még az UNHCR munkája is olyan, mintha egy vérző sebet csak egy kötéssel próbálnánk elállítani. Megállítod a vérzést, de ez nem az alapvető megoldás. Meg kell ölni a vírust vagy az alapvető problémát, ami az országaikban zajló konfliktus. Ezek nem természeti katasztrófák, hanem emberi katasztrófák.

Van tanácsod azoknak, akik önkénteskedni szeretnének, de nem tudják, hol kezdjék?

Megtaláltam a módját, hogy úgy kommunikáljak, hogy a gitárommal bátorítom az embereket. Megtaláltam a módját, hogy részese legyek. Amikor először látogattam el egy táborba, féltem, mert nem volt tudomásom vagy tapasztalatom a menekültválságokról, de amikor odamentem a gitárommal, a gyerekek megőrültek. A szemük olyan fényesen ragyogott. Most táborokba járok, és mindenki másnak megvan a maga szerepe, és együtt alkotunk egy emberi láncot. Elmondom nekik, hogy mit látok, és ők megértik. Ők a saját területükön dolgoznak - mi különböző világokban dolgozunk, de ugyanazzal a küldetéssel. Remélem, hogy ezekről a tevékenységekről és üzenetükről a japán emberekhez is eljutnak majd az információk. Ez a küldetésem: híd lenni Japán és az egész világ között.

Mi lesz a következő lépésed?

Visszamegyünk Párizsba, majd New Yorkba, ahol az ENSZ székházában fogunk fellépni Sonita Alizadeh-vel, egy afganisztáni rapperlánnyal, akit az anyja 9000 dollárért próbált eladni gyermekmenyasszonyként. Ő is szerepel majd az egyik számomban, ami nagyon király.



MIYAVI új albuma, a Samurai Sessions Vol. 2 már megjelent. Japán turnéja március 5-én kezdődik Tokióban a Liquidroomban. További információkért látogass el a myv382tokyo.com weboldalra.

Megjegyzések