Oszd meg, ha tetszik :)



Interjú MIYAVI-val São Paulóban | JaME (fordítás)

Tovább gyarapítva az interjú fordításaim sorát, most egy 2020-as darabbal rukkoltam elő a JaME oldaláról. Bízom benne, hogy sikerült visszaadnom a mondanivalóját. 

Egy nappal brazíliai koncertje előtt MIYAVI mesél egy kicsit legújabb kiadványairól és jószolgálati nagyköveti munkájáról.

Január 24-én, ötödik brazíliai fellépésének előestéjén, egy esős délutánon MIYAVI találkozott JaME-vel a Sao Pauló-i szállodában, ahol megszállt, és mesélt egy kicsit legújabb kiadványairól, hollywoodi együttműködéseiről és jószolgálati nagyköveti munkájáról.

2018-ban, közvetlenül a koncert előtt készítettünk veled egy interjút, és nagyon örülök, hogy újra itt vagy. Vannak emlékeid arról a napról?

MIYAVI: Igen... Azon a turnén, azt hiszem, ez volt a Day 2 turné, nagyon jól éreztem magam a stáb tagjaival... Akkor, azt hiszem, voltak kísérő énekeseim is, és aztán emlékszem, hogy le kellett mondanunk az argentínai koncertet... Nagyon elfoglaltak voltunk, de mint mindig Brazíliában, São Paulóban, pozitív energiát kaptunk az emberektől, mert nagyon, nagyon muzikálisak és életvidámak voltak.... Mennyi energia a közönségből! Igen... ez is egy nagyszerű emlék volt, mint mindig.

A legutóbbi találkozásunk óta két albumot adtál ki. Beszéljünk először a SAMURAI SESSIONS vol. 3 - WORLDS COLLIDE-ról. Ahogy a többi kiadványban, itt is számos együttműködésben dolgoztál. Miért döntöttél úgy, hogy ezt a kötetet WORLDS COLLIDE-nak nevezed el?

MIYAVI: Mivel Los Angelesben, Amerikában éltem, sok lehetőségem volt arra, hogy amerikai művészekkel, sőt más országokból származó művészekkel is együtt dolgozzak, együttműködjek. Tehát az album ötlete az volt, hogy ötvözzük azokat a művészeket, akikkel együtt dolgoztam, a japán művészekkel. Számomra ez az én felelősségem is: megnyitni az ajtót a japán művészek előtt a globális piac felé, és aztán láttam, hogy a japán zenei színtér megtapasztalta, hogyan mennek a dolgok a tengerentúlon. Aztán ezen az alkotáson keresztül akartam példát mutatni. Az én küldetésem tehát az, hogy híd legyek Japán és az egész világ között, ami azzal kezdődik, amit a zenével próbálok elérni. Szóval, ezért csináltam.

Ezen az albumon készítettél egy remixet hide Pink Spider című számból. Mit éreztél ennek a dalnak a felvételénél? Honnan jött ez az ötlet?

MIYAVI: Amióta szólóelőadóként debütáltam, nagyon közel álltam és együtt voltam azokkal a munkatársakkal, akik korábban hide-nak dolgoztak, tulajdonképpen a csapatával. Szóval, nagyon közel állt hozzám az alkotása, a hangzása, az öröksége. Természetesen, mint a zenéjének rajongója, egyike voltam azoknak a rajongóknak, akiket inspiráltak az alkotásai és az általa megtett út.

Az utóbbi időben, hogy őszinte legyek, távol voltam a visual kei ipartól, mert zenészként felelősséget éreztem azért, hogy alkossak, és a globális piacot is megközelítsem, majd elkötelezzem magam egy bizonyos műfaj képzelete nélkül. Szóval, nagyon, nagyon nagyra értékelem MIYAVI zenéjének rajongóit, és mindenkit, aki ismeri a visual kei ipart. Ez egy nagyszerű piac, és szükség van a zenénkre, de ugyanakkor nem akartam ettől függeni. Művészként az a feladatom, hogy a közönségemet a következő szintre emeljem, hogy büszkék lehessenek magukra akkor is, amikor a tőlük eltérő emberekkel beszélgetnek. Azt akarom, hogy a rajongóim büszkék legyenek magukra, amikor a zenémről beszélnek a szüleikkel vagy az osztálytársaikkal, bárkivel, akit nem érdekel a visual kei ipar.

Ezért döntöttem úgy, hogy távol maradok ettől az iparágtól, mert nem akartam attól a rajongói bázistól függeni - attól az erős rajongói bázistól. De mostanában, hogy őszinte legyek, valójában elég magabiztos vagyok ahhoz, hogy az egész világot felrázzam, bármi is történjen. Mint zenész, mint színész, mint divatmodell, mint japán ember, nagyon magabiztos vagyok. Így kezdett nagyon természetes és laza lenni, hogy a japán kultúra ezen részét is bevonjuk. Megcsináltam a "Bleach" című filmet. Azt hiszem, nem tettem volna meg, ha ez három vagy négy évvel ezelőtt történt volna, amikor ilyen kimonós cuccokat viseltem, majdnem cosplay. Még ha tisztelem is ezeket az animéket és mangákat [és jelentőségüket] a történelemben, négy évvel ezelőtt nem tettem volna ezt, mert a múltban [aggódtam, hogy] az embereknek azt a képet adnám az ilyen dolgokról, és akkor ezzel a benyomással ítélnék meg a zenémet. Most úgy érzem, hogy a zene, amit csinálok, sokkal erősebb, mint az az előítéletes kép, amit az emberek a japán iparról alkotnak, és van önbizalmam, hogy változtassak ezen.

Így lehetőséget kaptam arra, hogy fellépjek hide 20. emlékműsorán, és aztán én zártam - ismertem ezeket az embereket, valamint hide testvérét is. És aztán, csak úgy, mint egy ötlet, [a Pink Spider feldolgozásának ötlete] csak úgy felmerült, és aztán, természetesen, imádom a dalt... a dal még azelőtt kijött, hogy Tokióba mentem volna. Szóval, tudom, és persze találkoztam YOSHIKI-val, és együtt csináltunk egy bandát, és a többi taggal is találkoztam... de soha nem találkoztam hide-al… Ez a szám nagyon, nagyon jól sikerült, először is, és van egy erős jelentése is... és ez volt a megfelelő időzítés számomra, hogy feldolgozzam ezt a számot.

Mi inspirált a
NO SLEEP TILL TOKYO című albumhoz? Ez a lemez nagyrészt japánul van, és csak te énekelsz rajta, egyetlen közreműködővel.

MIYAVI: Szóval, mint japán ember, úgy értem, mint gitáros, megpróbáltam kifejezni magam a gitárral, különösen Japánon kívül. Úgy gondoltam, hogy az én fegyverem a gitár, nem az éneklés. Különösen angolul. Nehéz olyan nyelven énekelni és kifejezni magadat, amit nem gyerekkorodban tanultál meg, ezért próbáltam kialakítani magamról azt a képet, hogy gitáros vagyok, amit még mindig csinálnom kellene.

De a másik oldalon sok rajongóm van, akik támogatják MIYAVI-t, mert ez az üzenet egy nyelven - úgy értem, a dalszövegek az én hangommal, MIYAVI hangjával, aminek én nem voltam... nem voltam nagy rajongója... de csak ezúttal a rajongóimnak akartam elkészíteni, amit meg kellett volna tennem. Mindig is a globális piacra koncentráltam, mindig is különböző műfajokat, kísérleti dolgokat hoztam be... Az emberek továbbra is kedvesen támogatnak engem, úgyhogy nagyszerű, hogy ezzel a céllal készíthetek valamit. Tulajdonképpen ezzel a tapasztalattal képes voltam megnyitni az ajtót a kifejezés szempontjából azáltal, hogy falsettóban vagy akár mély hangon énekeltem... Valójában új elemeket és dimenziókat fedeztem fel az énekesi megközelítésemben is.

Ha már a partnerségről beszélünk, Samuel L. Jackson nyitotta meg a SAMURAI SESSIONS vol. 3. részét, te pedig a Demóna 2-ben játszottál Angelina Jolie-val. Milyen élmény volt ezekkel a hollywoodi művészekkel együtt dolgozni? Hogyan befolyásolta ez a művészi kifejezésmódodat és karrieredet?

MIYAVI: Ezeknek az embereknek az egyik legerősebb közös tulajdonsága a nagylelkűség. Nemcsak a nagylelkűség, hanem a nagylelkűség képessége a kreativitás szabadságában is. Így, azoktól az emberektől inspirálva, akik a maguk módján túlteljesítettek, és létrehoztak mindent, amit akartak, kívül és belül... Különösen Angelina, ő olyan, mintha a nővérem lenne, és még mindig harcolni fog velem, még Samuel is… több mint hetvenéves, azt hiszem, és még mindig ott van a frontvonalban, és új dolgokat hoz létre, és ő egy kulcsember - egy kulcsszereplő az egész világ szórakoztatóiparának történetében. Nagyon sok energiára és szenvedélyre van szükség ahhoz, hogy valaki ilyen legyen. Tehát minden alkalommal, amikor ezekkel az emberekkel vagyok, tanulok. Egyszerűen tanulok. A Samurai Sessions esetében Samuel L. Jackson nagyon-nagyon kedves volt, és emellett kreatív és rugalmas is.

Először 2008-ban, majd 2009-ben, 2011-ben a SWU-nál és nemrég, 2018-ban jöttél Brazíliába. Te vagy az egyik japán művész, aki a legtöbbször járt hazánkban turnézni.

MIYAVI: Tényleg?

Igen! Mit szólsz hozzá?

MIYAVI: Mielőtt válaszolnék erre a kérdésre, szeretnék visszatérni az előző témához. Azokkal a profi művészekkel - nem csak Angelina Jolie-val és Samuel L. Jacksonnal - együtt hirtelen nagyobb felelősséget érzek... Mit jelent számodra befolyásosnak vagy híresnek lenni? Ha folyamatosan csak arra törekszel, hogy híres legyél, az egy cél, de most már nem cél, hanem csak egy eszköz. Mit kezdesz ezzel az erővel? Ezt tanultam tőlük, és ez is motivál, hogy tovább haladjak.

Számomra gyakran visszajönni Brazíliába - nemcsak nekem, hanem az összes külföldi művésznek - nem egészséges anyagilag, és kockázatos is a területeteken versenyezni. A biztonságos hely számomra Ázsia - Japán és Ázsia. Könnyebb kezelni, ugyanazzal a rasszal, ugyanazokkal a hagyományokkal, ugyanazzal a munkamódszerrel, ugyanazzal az elektromossággal... de megint csak az én felelősségem, hogy kinyissam az ajtót, és ez a zene szerepe is, ami híd lehet az emberek között.

Amíg vannak olyan emberek, akik hallgatják a zenémet és támogatják a karrieremet, addig szívesen jövök. És ez számomra nem csak üzlet, hanem az életem. Ez ugyanaz, mint a menekülttáborok meglátogatása. Ezúttal Kolumbiából repültem ide. Szóval, még egyszer mondom, a rajongóim nélkül nem tudnánk idejönni. Én csak értékelem ezt a lehetőséget, és amíg megtehetem, a legjobbat nyújtom a közönségnek, akik megveszik a jegyeket és várják a műsor időpontját. Szóval igen, nagyon izgatott vagyok.

Ha már említetted a kolumbiai utadat, beszéljünk a munkádról, amit az UNHCR jószolgálati nagyköveteként végzel. Milyen érzés ennyi különböző emberrel találkozni és hallani a történeteiket? Ezek az élmények hogyan tükröződnek a zenédben?


MIYAVI: Annyira inspiráló és egyben megrázó látni azt az utat, amin keresztülmentek... és aztán néha egyszerűen csak nehéz hallani... Nemcsak a felnőttek, hanem a gyerekek is. Ezek a kisgyerekek nehéz utat járnak be, és ez néha traumatizálja őket. Így ez minden alkalommal egy személyes, inspiráló élmény. Ugyanakkor ez az, amire másokban is szükségem van - üzemanyag, hogy folytassam, bármi történjék is, bármennyire is nehéz - ez lesz a motivációm. Tehát erőt merítek az emberekből, különösen a fiatal gyerekekből.

Nem számít, hol tartják őket, a gyerekeknek hatalmuk van, és aztán mindig kapunk energiát és inspirálnak minket a legnagyobb hibák, és én mindig menekülök előlük, csak ők jól érzik magukat, nem számít, mi történik. Szerintem ez a legerősebb képesség, amivel az emberek rendelkeznek, és én tisztelem őket. Ezért akarok valamit visszaadni nekik a zenével, a sporttal, a művészettel, a tánccal. Nagykövetként tehát az a feladatom, hogy a menekültválságnak ezeket a fényesebb oldalait mutassam be. Mármint a menekülteket, mert az embereknek a menekültekről alkotott képe nagyon sötét és súlyos, és ez tényleg nehéz. Ez nem mindig arról fog szólni, hogy bulizzunk vagy jól érezzük magunkat a zenével... ez nem mindig így van. Legtöbbször szenvedés.

Mégis, ők emberek, és erősek. Ezért szeretném megmutatni ezt a világnak - ezt a rugalmasságot, valamint az élethez való hozzáállásuk erejét és szilárdságát. Ők az egyetlenek, akik képesek, úgy értem, akik leküzdötték ezeket a nehéz utakat. Ha nem vagy elég erős, akkor nem vagy ott, akkor valójában már halott vagy. Tehát nagyon erősek, még akkor is, ha segítségre és a figyelmünkre van szükségük. A tudatlanság a legrosszabb dolog a világon, ezért, hogy továbbra is így legyen, odafigyelek. Én csak folytatom a zenélést.

A JaME szeretne köszönetet mondani MIYAVI-nak, munkatársainak és a Highway Starnak az interjú lehetőségéért.

Megjegyzések