Oszd meg, ha tetszik :)



Miyavi interjú | jrocknews (fordítás)

Régen hozam már ilyen jellegű olvasnivalót nektek, úgy gondoltam, most mivel akadt egy kis időm, így pótolom. Igaz ez is egy kissé régebbi interjú (2018.04.30.), de remélem még így is lesz aki szívesen fogadja. Az eredeti a jrocknews.com oldalán jelent meg.

Interjú: MIYAVI a Bleachben játszott szerepéről, az értékekről és a hide-tól származó inspirációkról


Április 21-én az Egyesült Királyságban szokatlanul ragyogóan sütött a nap, ami a MIYAVI Day2 World Tour európai turnéjának második dátumát jelezte, mintha az égiek tudták volna, hogy a japán gitárszamuráj látogatóba érkezik. Az ULU színpadi részlegével szomszédos teremben, egy hosszú, fehér szobában zajlott a riport, ahol a plafontól a padlóig érő ablakok árasztották el a teret fénnyel. Egy laza grafikával díszített fekete pulóvert viselt, amelyhez egy egyszerű fekete farmernadrág párosult, MIYAVI show előtti öltözékét pedig egy pár futurisztikus fekete-fehér talpú Y-3 NOCI HIGH tornacipővel fejezte be.
***

Általában nem szoktál ilyen gyorsan világkörüli turnéra indulni, tekintve, hogy csak tavaly volt a Firebird World Tour. A korábbi útjaid során legalább két-három év szünetet hagytál az egyes turnék között. Mi késztetett arra, hogy ilyen gyorsan, szünet nélkül turnézni indulj?

Nagyszerű kérdés, nem számítottunk arra, hogy idén lesz még egy világkörüli turnénk, mivel tavaly már volt egy, de mivel eljöttem Párizsba a divatbemutatóra, és New Yorkban is megjelentem az ENSZ-gyűlésen, ezért szerettünk volna néhány bemutatót tartani Londonban, New Yorkban, Pekingben - ilyen körökben. Ez nem egy "turné". Néha évente több koncertet is adsz a hazádban, szóval valami ilyesmi. Azt terveztük, hogy néhány fővárosi koncertet tartunk, hogy az emberek el tudjanak jönni, ha akarnak. Ha nincsenek a közelben, akkor is jöhetnek. Ha végül is egy újabb "turné" következett, amikor Londonba jöttünk, miért nem játszunk Párizsban, aztán mi lesz Berlinnel, mi lesz Oroszországgal, mi lesz Varsóval? Ezúttal, mint látod, ez sokkal kompaktabb. A helyszínek is kisebbek.


Igen, és Dél-Amerikában is turnézni fogsz, ugye?

Ez egy másik történet, Amerikában csak Los Angelesben és New Yorkban terveztünk koncerteket, de végül más városokat is bevontunk. Jó volt. Bejelentést tettünk erről a turnéról, és a rajongók Dél-Amerikában elkezdték mondani, hogy "Ez nem egy világkörüli turné!". 

Voltak ajánlataink helyi támogatóktól Dél-Amerikában, az ő hangjuk igazán sokatmondó és erőteljes volt számunkra. A helyi emberek segítsége nélkül nem tudunk műsort rendezni. Nem ismerem a promóterek elérhetőségeit, sem a helyszíneket, így szükségünk van a helyi segítségre. Ebben az esetben a rajongóim erős hangja vette rá a helyi promótereket, hogy dolgozzanak ezen. Helyi promóterektől kaptuk az ajánlatot, így meg tudtuk valósítani. Tudod, még a termékeken sem voltak eredetileg Dél-Amerika dátumai [nyomtatva], amikor terveztem őket. Az ajánlatot azután kaptuk, hogy megterveztük a turné dátumait.

Ez egy igazán szép történet, hogy milyen erős a hangotok [a rajongóké]. Persze, már régóta szerettem volna Dél-Amerikába menni, de az messze van, fogalmunk sincs, hogy mit tudunk ott csinálni, a nyelvi különbségek miatt - szóval nagy hatással van ránk, hogy milyen erős a rajongóim hangja. Nagyon izgatott vagyok, és már régóta el akartam menni.

De ez nem csak az én döntésem, ott vannak a munkatársaim, a menetrend, az ajánlatok - ezúttal csoda volt, hogy ezt meg tudtuk valósítani. Nagyra értékelem a dél-amerikai rajongóim hangját - nagyon!


Eddig 18 előadást adtál, ezzel bezárult az ázsiai kör. Hogyan gondoskodsz arról, hogy megőrizd az egészségedet és az energiádat? Mert ez nem könnyű.

Igen, nem könnyű. Úgy értem, ez is egy másik nagyszerű kérdés.

Szabsz magadnak egy határt a színpadon?

Nem, nem erről van szó. Az a helyzet, hogy én nem bulizok. Egyáltalán nem. A rutin, az apró dolgok, amelyeket minden nap megteszel, ezek jelentenek mindent. Én inkább úgy érzem magam, mint egy sportoló az úton. Amit eszem, turnén kívül, az más. Turnén vagy azon kívül, minden reggel, rögtön ébredés után edzek. Reggelente beszélek a japán és amerikai munkatársaimmal, és szeretek korán reggel négy vagy öt óra körül felkelni.

Hajnali négy órakor?!

Igen, nagyon szeretem a kora reggeli energiát. Minden nap tornázom, minden egyes reggel, a műsor előtt, után és lefekvés előtt. Nagyon fontos, hogy ezt a mentalitást megtartsam. Ez nagyon lényeges.

Régebben minden országban jártam masszázsra, mert a színpadon rohangáltam, ráztam a fejem, de most már nem. Az egyszerűség a fontos, hogy különösebb kezelés nélkül is fenn tudd tartani magad. Ha nem lett volna masszázshely, nem tudtam volna regenerálódni, így most már magam is meg tudom csinálni.

Az ételek szintén, reggelente mindig elkészítem a saját turmixomat, hogy jó állapotban tartsam magam. A szállodai reggeli minősége nem befolyásol engem, mivel minden egyes reggel saját reggelit eszem. Emellett a szénhidrátokat is kihagyom.

Valójában ezen a turnén szándékosan eszem szénhidrátot, szóval ez az alapvető különbség az turné és a turnén kívüli idő között. Az energia mennyisége, amit a színpadon és a stúdióban használok, teljesen más, mert tudod, a színpadon rengeteget izzadok. Ezt az energiát mindig az izmaimban és a zsírban használom fel. Ugyanakkor nagyon fontos, hogy az agyadnak és a testednek elegendő energiát adj, ezért turné közben kontrollálom a cukor és a szénhidrát mennyiségét. Sok szénhidrátot eszem, igen.



Milyen szénhidrátot részesítesz előnyben?

Nincs glutén, tehát rizs - barna rizs. Barnacukros cukorka, quinoa és kukorica. Általában nem eszem kenyeret vagy tésztát, de néha nincs más választásom.

A zene nagyon spirituális, ezért ahhoz, hogy ezt folytatni tudd, meg kell győződnöd arról, hogy fizikailag jó állapotban vagy. Az én felelősségem, hogy a legjobb teljesítményt nyújtsam. Majdnem megbetegedtem Ázsiában. A levegő más, különösen Hongkongban és Pekingben, ezek gyönyörű városok, gyönyörű tömegekkel, de a levegő minősége nem mondanám, hogy jó. Hatással van a hangodra és a torkodra.

Az év elején említetted, hogy márciustól kezdve minden hónapban új EP-t fogsz kiadni. Long Nights Sonita Alizadeh közreműködésével és az In The Crowd Seann Bowe közreműködésével. Milyen elvárásaik legyenek a rajongóknak a jövőbeli EP-kiadásokkal kapcsolatban?

Hogy őszinte legyek, az alapkoncepció az alkotás szabadsága. Már sok olyan számunk van, amit játszottunk a színpadon, de még nem adtuk ki, szóval ennek ez a fő célja. A hónap kiadása hamarosan megjelenik a következő napokban. (A So On It már elérhető az iTunes-on)

Észrevettük, hogy sok más zenész dalát feldolgozod, hogyan választod ki a feldolgozandó dalokat? Különösen azokat a dalokat, amelyek a turné során a setlistre kerülnek.

Csak kiválasztom azokat a számokat, amelyek inspirálnak. Nem én vagyok az egyetlen, aki válogat, a producereim, a stáb, mindannyian gyűjtik ezeket a számokat. Játszom, és nem tudom, hogy mi az, de úgy érzem, hogy inspiráltak. Érzem a zenét a gitárral, és játszom.


A Pink Spider-t is játszottad a szettedben - elárulnád, hogy hide milyen hatással volt rád a tribute albumon?

Sok szempontból tisztelem őt, mint művészt, az alkotásaihoz és a rajongóihoz való hozzáállását. Hogyan kommunikál és építi ki a kapcsolatot a rajongóival. Továbbá a globális piachoz való hozzáállása. Nem csak a japán piacra készült, a rajongóit próbálta a következő szintre emelni. Nem mindig csak a rajongóival szembe kerülni, hanem megpróbálta őket új dolgokkal kihívni, és ez egyáltalán nem könnyű. A közönség valójában nem ezt akarja. Ez rendben is van, de ugyanakkor ez ugyanaz, mint az oktatás. A két lányommal természetesen szembe kerülök, de ugyanakkor nem segítek nekik állandóan.

Néha hagyom, hogy hibázzanak, és szilárdan hiszem, hogy ez az igazi szeretet, az igazi módja annak, hogy kimutassuk a szeretetünket és a ragaszkodásunkat, hogy önállóvá válhassanak. Ugyanez a helyzet a rajongóimmal is, természetesen olyat akarok csinálni, amit ők is szeretnének, de azt akarom, hogy büszkék legyenek magukra, mint MIYAVI rajongók, szóval nem azt mondom, hogy amit csinálunk, az rossz, de az is fontos, hogy mi történik a mi világunkon kívül. Erre akkor jöttem rá, amikor a visual kei világában voltam.

Ez egy gyönyörű kultúra, és egyedülálló a többitől, de vajon a szüleidnek tetszik ez? Büszkék rád a szüleid? Érdekli-e az osztálytársaidat bármi, nincs tökéletes zene vagy alkotás, de én legalább hitelességet, kézművességet és profizmust akarok - és amikor nem tetszik az embereknek, akkor sem akarom, hogy lenézzék a rajongóimat.

Ez nagyon érzékeny, azt akarom, hogy a rajongóim erősek legyenek, akik ki tudnak állni magukért.

Mint ahogyan te a lányaiddal?

Ez az! Nem tudom, hogy ez a helyes módja-e annak, hogy ezt elmondjam, vagy hogy művészként - előadóként, előadóművészként - helyesen cselekszem-e. Nem akarom, hogy a koncertem egy olyan hely legyen, ahol elmenekülhetnek a valóság elől.

Nem akarom, hogy ez így legyen. Ez nem jó. Olyan, mint a cukor. Nem szeretem.

Azt akarom, hogy a koncertem után megerősödve menjenek vissza. Erre való a műsorom, és ez az én felelősségem.

Honnan szedted ezeket az ötleteket és filozófiákat? Olyat, amik segítettek irányítani a lányaid nevelését, és a rajongóid megerősítését? Van valaki, aki különösen inspirál téged?

Hm, ez egy jó kérdés. Fogalmam sincs. Természetesen a feleségem, Melody óriási. Nagyon nagyra értékelem, hogy felneveli a gyerekeimet, neki köszönhetem, hogy így turnézhatok. Nagyon hasonlítunk egymásra, és ugyanakkor nekem vannak dolgaim, amik neki nincsenek, és neki vannak dolgai, amik nekem nincsenek, közösek az ötleteink és a hozzáállásunk a gyerekeinkhez. Én szigorúbb vagyok. A gyerekeimnek minden reggel tornázniuk kell. Testtartás, légzés - apró dolgok. Nem az izomtömeg növelése a cél, hanem az, hogy szokássá váljon a tudat, hogy ez fontos.

Szóval igen, a társam, Melody inspirál.

Ha már a családnál tartunk, hogyan kommunikáltok?

A közösségi médiában beszélgetünk, Melodyval két órán át csevegtünk, miután megérkeztem Londonba. Párizsban maradtam, mert találkozóim voltak, így az Eurostarral érkeztem Londonba, így Melodyval akkor beszélgettem, amikor vacsoráztam, hogy megoszthassam vele a helyet, ahol voltam.

Aztán a lányaimnak vannak alkalmazásai, amelyekkel kommunikálunk, de mostanában a "Minecraft"-ot játszották, de van egy másik alkalmazás, a "Roblox", azzal játszanak, így én is játszom velük. Amikor van időm, felkeresem őket a neten, és játszunk egy kicsit. [nevet] Jó móka együtt csinálni valamit az internet világában.



Térjünk át a Bleach the Movie-ra, gratulálok a szerepedhez. Azoknak a rajongóknak, akik nem ismerik az animét, mesélnél egy kicsit a filmről?

Azt hiszem, ti jobban ismeritek ezt az animét, mint én. [nevet] Nektek kellene elmagyaráznotok. Én nem nagyon ismertem azt az animét. Szeretem az olyan animéket, mint a Vagabond, Fighter Baki, szeretem a filozófiai aspektusú alkotásokat, tudod? Bizonyos értelemben a Bleach is ilyen.

Rájöttem, hogy sok rajongómnak tetszik, ezért amikor kaptam egy ajánlatot a rendezőtől, érdekelt a Byakuya és Rukia közötti kapcsolat, mert van egy húgom. Ahogy mondtam, a védelem vagy a kedvesség nem az egyetlen módja annak, hogy kimutassuk a szeretetünket. Szóval Byakuya is nagyon szigorú, de nagyon szereti a húgát. Ez az ő módja, hogy szeresse őt, így van egy kis konfliktus közte és a lány között, mert azt akarja, hogy a lány elég erős legyen, de az élet értéke más. Számomra ez az érzelem és a húga iránti érzés nagyon érdekes. Ez is egy nagyszerű lehetőség volt, hogy megtapasztaljam a kardos akciót, jól éreztem magam.

Végül te csináltad az összes akciómozdulatot, vagy egy kaszkadőr csinálta helyetted a veszélyesebb dolgokat?

Nem csináltam veszélyes dolgokat, de az összes akciót én magam csináltam.

A karakter, akit a filmben játszol, nagyjából hasonlít hozzád: mindketten igazságot akartok szolgáltatni a világban, nyugodt természetűek és sármosak vagytok.

Ő sármos? Nem hiszem. Még csak nem is mosolyog.

Igen, ez a vonzó benne. [nevet]

[nevet] Úgy értem, a történettel és a többi emberrel együtt igen, nagyon vonzó. Tetszik a hozzáállása. Mindennek célja van. Ennyi az egész. Számomra is ez az alapállás, hogy a dolgok megvalósítása érdekében feláldoznék más dolgokat, és azt hiszem, ő is ezt vallja.

Akció szempontjából egyáltalán nem volt veszélyes, mert senki sem látja, amikor mozog [gyors kardforgató mozdulatot tesz]. A trailerben láthatsz majd egy kis akciót, amikor megölöm Ichigo-t. [nevet]

Jól szórakoztál?

Mindig jó móka megölni valakit! [nevet]


A korábbi szerepedből, Watanabe (A madár) szerepéből, az Unbroken című filmben, annyira belemerültél a szerepbe, hogy elszigetelted magad Jack O'Connelltől, amikor nem forgattatok. Milyen kihívásokkal kellett szembenéznie a Bleach című film forgatása során? Például nehéz kaszkadőrmutatványokat kellett végrehajtanod, vagy időbe telt, amíg beleélted magad a karakteredbe?

Szerintem más színészek profibbak. Nekem nincs olyan kapcsolóm, amivel oda-vissza tudnék váltani egy karakter és én magam között, ezért kell kerülnöm a kötetlen beszélgetést [velük]. Ha egyszer belekerülök egy karakterbe, nem akarok visszatérni, mert időbe telik, amíg beleélem magam abba a szerepbe. Hogy őszinte legyek, néha elgondolkodom azon, hogy valaki mennyire mélyen belemerül. Én az a fajta ember vagyok, aki belemerül egy karakterbe, és egy ideig nem tér vissza. Meg kellett tartanom a távolságot.

A főszereplő és mindenki más nagyon kedves. Még a Gangoose című filmben is mindannyian kedvesek, de én egy gonosztevőt játszom, így nem akarok olyan kapcsolatot, ami akadályozná az előadást. Ha harcolnánk, azt akarnám, hogy utáljanak engem, szóval ez ugyanaz. Valójában ez az egyetlen módja, amit ismerek. Mint az első filmben, az Unbroken-ben, nem tudok más módot arra, hogy beleéljem magam a karakterbe.


Térjünk rá az ENSZ Menekültügyi Főbiztosságának munkájára!

Végre! [nevet] Annyi mindenről kell beszélni, hogy az emberek sokszor elfelejtik.

Egyáltalán nem, tudjuk, hogy ez egy szenvedélyes téma a számodra. Tavaly te lettél Japán első jószolgálati nagykövete. Gratulálok hozzá. Azóta észrevettük, hogy az Instagramon keresztül több UNHCR-értekezleten is részt veszel. A jószolgálati nagykövetté válás új ajtót nyitott számodra, hogy segítsd és oktasd a világot a menekültválságról?

Igen, sokat. Mint emberi lény. Igen.

Erről beszéltem a műsoraimban, és így kell lennie a rajongóim számára. Lehet, hogy nem jó dolog ezt mondani előadóművészként vagy énekesként, vagy a szórakoztatóiparban dolgozóként, akik ilyen humanitárius munkát végeznek, az emberek néha nem várják el, és néha nem is értékelik ezt a fajta munkát. Néha útban van, mert az emberek nem ezt akarják, de mint a gyerekeimmel, én sem akarok folyton cukrot és csokoládét adni a gyerekeimnek. Nagyon fontos, hogy zöldségeket tegyünk az ételekbe, az egyensúly nagyon fontos. Ha folyamatosan spenótot adnék a gyerekeimnek, akkor persze utálnák.

Szerintem a zene tényleg meg tudja ezt valósítani, például azok az emberek, akik nem hallgatnak beszédeket, talán zenét hallgatnak. A zene híd lehet, és ez olyasmi, amit én talán meg tudok tenni. Ez a téma. Amikor először mentem a menekülttáborokba, nagyon féltem.

Az egyik Libanonban, igaz?

Igen, rájöttem, hogy ott van valami, amit a zenével tudok csinálni. A zene láthatatlan - nem láthatod, de van, és ragasztóanyagként összekötheti az embereket, és új helyekre viheti őket - ez az én szerepem nagykövetként. Én MIYAVI vagyok, még a menekülttáborokban sem vagyok tipikus nagykövet, hanem egy rocksztár, aki humanitárius munkát végez. Ez az oka annak, hogy MIYAVI, a nagykövet vagyok.


A Long Nights című dalod nagyon sok ember számára átérezhető. Átélhető lehet azok számára, akik elvesztettek egy szerettüket, akik nehéz időszakon mennek keresztül, akik depresszióban szenvednek, vagy akik álmatlanságban szenvednek stb. Van üzeneted a külvilág azon olvasói számára, akik küzdenek és nehezen találják meg a remény szikráját, hogy továbblépjenek?

Nem csak "te" vagy az, aki nehéz időszak elé néz. Még nekem is volt már ilyen, néha nekem is nehéz időszakom van. De a helyzet az, hogy ahhoz, hogy erős legyél, erősen hinned kell abban, hogy van egy látvány, amit a nehézség leküzdése után láthatsz. Enélkül nincs mivel harcolni, így amíg tudod, hogy a holnap is eljön, addig átvészelhetsz egy hosszú éjszakát. Még ha az éjszaka nagyon hosszú is, akkor is kibírod. Nem mondanám, hogy könnyű, de ez az egyetlen módja, úgyhogy csak higgyetek abban, hogy eljön a holnap. Nem másokon múlik, nem rajtam múlik, nem teszek semmit érted. Én zenét csinálok, és lehet, hogy támogatni tudlak és tanácsot adhatok, de te vagy az egyetlen, aki ezzel foglalkozni tud. Nagyon remélem, hogy a zeném támogatni tud téged abban, hogy segítsen neked leküzdeni a nehézségeket az életedben.

***


Szeretnénk megköszönni MIYAVI-nak és a hihetetlenül segítőkész személyzetnek, hogy időt szántak ennek a személyes interjúlehetőségnek a megszervezésére, és reméljük, hogy olvasóink élvezték a vele folytatott tanulságos beszélgetést. Sok sikert kívánunk neki a Day2 World Tour hátralévő részében.

Még több infó:
Official Website
YouTube
Instagram
Facebook
TwitterTwitter (Staff)

Megjegyzések